Igår var det presskonferens för nya produkten Fredsugglan som tagit fram i samarbete mellan Linda Åkesson (Adniil Interior), Micke Gunnarsson (Barnatro), Emma Larsson (medarbetare på Adniil Interior) och Anders Abrahamsson (Svensk talteknologi).
Under året lanserade Linda Åkesson produkten Maiqen, en affisch med ett motiv uppbyggt av QR-koder. Med hjälp av en QR-läsare i sin telefon kan man där scanna in en del av bilden för att komma till en godnattsaga.
Micke Gunnarsson engagerade många människor under 2012-2013 när han lanserade Fredsuppdraget som bestod i att varje dag göra en handling för att uppnå fred i sig själv, och på vägen nå fred i världen.
När de två entreprenörerna möttes uppstod tanken om att kombinera Maiqen med fredsuppdrag för barn och så föddes Fredsugglan. Anders Abrahamsson på Svensktalteknologi som brinner för barn och ungdomars utveckling var inte sen att hänga på projektet.
– Som dyslektiker själv vet jag hur viktigt det är att på ett lekfullt sätt uppmana barn att läsa, berättar Anders.
Redan har flera skolor visat intresse för Fredsugglan som ett sätt att utveckla mjuka värden i en tidig ålder och integrera dessa i undervisningen.
– Det här var ett sätt för oss att på ett lekfullt sätt visa barn att vi faktiskt kan göra skillnad, berättar Micke Gunnarsson.
På affischen med ugglan finns massor med små och lätta uppdrag som kan handla om allt ifrån att ge någon en kram till att göra två roliga grimaser tillsammans med någon eller börja skriv en låt och lägga den i en låda för någon att hitta.
– Med den teknologi vi använder blir affischen levande eftersom vi kan uppdatera uppdragen i QR-taggarna efter hand utan att affischen byts ut, berättar Linda Åkesson.
En hel skolklass var på plats för att inviga Fredsugglan och kramar delades ut från höger till vänster när barnen testade olika uppdrag för fred och fröjd.