Karlshamn är världens bästa plats, tycker vi.
Gilla Karlshamn sprider positiva tankar om hur det är att leva, arbeta och bo här. Vi tror det påverkar hur andra upplever oss och platsen. Tillväxt och utveckling får vi på köpet när vi bygger attraktivitet, stolthet och ambassadörskap för Karlshamn.
Fokus på det positiva!
- Goda nyheter! Vi lyfter företagen, föreningarna, organisationerna och invånarna som sticker ut, gör gott, satsar och profilerar platsen på ett positivt sätt. Vi har spridit minst 4200 goda nyheter om Karlshamn så här långt. Förutom att dela de positiva nyheter andra publicera skriver vi egna som kompletterar bilden av ett fantastiskt Karlshamn.
- Kampanjer: ”Vi gillar Karlshamn” är en intervjuserie som ger utrymme och djup till de ambassadörer som berättar varför de gillar Karlshamn. Du hittar den bland annat här…
- Redaktörer: Över 60 personer har hittills under en vecka var varit gästredaktörer på vårt Instagramkonto. Flera röster och flera perspektiv om varför Karlshamn är en bra plats att leva på.
- Skryt! Karlshamn är en plats värd att vara nyfiken på och skryta om. Visste du till exempel att Helge Skoogs föräldrar var Karlshamnare? Eller att det bara finns två besättningar kvar av kulturrasen Ringamålakon? Eller att Blekingeeken i Elleholm är Blekinges grövsta träd och mäter 765 cm i omkrets? Eller att det bakom Karlshamnsverket finns sju gigantiska bergrum insprängda i berget med en total volym på 800 000 m3 vilket motsvarar 800 miljoner mjölkpaket, eller sju fyravåningshus som alla är 200 meter långa och 30 meter breda.
- Aktiviteter som lyfter hela Karlshamn och berättar om personer, företag och platser som vi kan vara stolta över. Under två terminer har vi samarbetat med Företagarna Karlshamn och NetPort Science Park i sex gemensamma afterworks. Kunskapshöjande insatser med fokus på nätverkande och kommunikation. (Det här arbetet har vi bromsat under coronapandmin.)
- Hemlängtaktiviteter: Vi vet att många längtar hem till Karlshamn. Vi försöker hitta alla anledningar vi kan och göra det lätt för dem att ta steget.
- Gala & pris: Nu gör vi också en näringslivsgala! Och varje år delar vi ut ett pris till en utåtriktad ambassadör för Karlshamn. Men det är inte det enda priset som delas ut där. Under galan delas också exempelvis Årets Företagare, Årets Nyföretagare, Årets butik och NetPort Science Park-priset ut.


Gillas värdegrund: Ett bra livsklimat är bra för alla invånare.
Gillas vision: att skapa Sveriges bästa livsklimat.
Gilla Karlshamn står för jämställdhet och mångfald samt allas lika värde oberoende av kön, könsidentitet eller könsuttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsvariationer, sexuell läggning, ålder, kulturell identitet eller socioekonomisk situation.
Gilla Karlshamn tror på att inkludering bygger på att göra saker tillsammans och att lära oss av varandra. För att kunna bidra till en positiv samhällsutveckling måste vi acceptera förändring, våga möta den, utvecklas samt visa medmänsklighet.


Bakgrund
Gilla Karlshamn startades 2013 på initiativ från Henrik Kördel och Sparbanken i Karlshamn för att sätta fokus på det positiva i Karlshamn. Man tyckte inte att de mätningar och rankingar som gjordes gav en rättvis bild av Karlshamn eller att media uppmärksammade tillräckligt många positiva nyheter. Därför ville man skapa en egen plattform som enbart talade gott och lyfte det positiva med platsen, företagen och människorna.
Samma dygn som Gilla Karlshamn presenterades online samlade projektet 800 entusiastiska följare på sin facebooksida. Inom 48 h hade vi 1000 följare. 2013 var det en smått fantastiskt siffra!
Under de första åren (fas 1) var målgruppen näringsliv, tjänstepersoner och politiker. Flera fokusgrupper med olika inriktningar (bl.a näringsliv, skola, kultur, fritid/idrott, en grupp för socialt hållbart klimat) skapades för att i positiv och framåtriktad anda tala om den utveckling vi vill ha samt skapa processer för att nå dit. Stort fokus lades på relationsbyggande och förankring. Deltagare i dessa fokusgrupper var representanter från näringslivet, tjänstepersoner och politiker.
Våren 2017 gick projektet över i fas 2 där invånarna blev vår målgrupp. En målgrupp som inkluderar alla Karlshamnsbyggare! I större utsträckning låter vi Karlshamnarna själva berätta vad de gillar och varför de trivs här. Bilden av Karlshamn skapar vi ju tillsammans.
2020 nådde vi nästa fas. Då blev Gilla Karlshamn näringslivsfinansierat till 100%. Med hjälp av ett engagerat näringsliv tar vi nästa steg mot att skapa Sveriges bästa livsklimat!
Vårt långsiktiga arbete möjliggörs av ekonomiska pelare, de sk. ambassadörerna, våra supporters och våra ca 115 medlemmar.