I en ny kampanj flörtar Karlshamn med möjliga hemvändare.
Kampanjen går ut på att uppvakta möjliga hemvändare genom tips från allmänheten. Tips från de som vill få hem sina familjemedlemmar, vänner och bekanta till Karlshamn igen. I första hand är målgruppen personer mellan 25-35 som söker god livskvalitet och de fördelar som en mindre ort kan ge.
Dessa tips kan man lämna på www.karlshamnfrågarchans.nu
– Varje tipsad person får ett skräddarsytt paket baserat på bland annat arbets- och familjesituation, boendeform och intressen. Under Östersjöfestivalen sommaren 2019 får personerna får träffa potentiella arbetsgivare, gå på husvisning, träffa kultur/sport/fritidsklubbar osv. Det kommer även erbjudas unika upplevelser runt om i kommunen, berättat Lotta Johansson från NetPort Science Park.
Cimonkoncernen har under flera år kämpat med att hitta rätt kompetens till sina företag och har som ambition i möjligaste mån att anställa till Karlshamn.
– Vi söker personal inom utveckling, marknad, teknik och ekonomi och har många som vill arbeta med oss. Planerna på bostäder i Sternö Sjöstad skulle underlätta mycket i vår rekrytering eftersom de vi anställer söker attraktiva boenden, berättar Peter Mattisson från Cimon.
Länsförsäkringar Blekinge har sin enda marknad i just Blekinge och är beroende av att få in nya kunder.
– Livskvalitén för familjer här är outstanding, berättar Tomislav Lendic. Det hoppas vi också få fram via kampanjen.
– Karlshamn har mycket att erbjuda. Logistik, närhet och helhet och här finns en möjlighet att påverka tillsammans, berättar Lotta Johansson.
På bilden: Emma Nilsson (Cimon), Tomislav Lendic (Länsförsäkringar Blekinge), Alexander Hansson (Consid), Annica Hammar (Karlshamns kommun), Mathias Wijk (Karlshamns kommun), Lotta Johansson (NetPort Science Park) och Peter Mattisson (Cimon)
Karlshamn frågar chans är ett samarbete mellan Karlshamns kommun, NetPort Science Park, Länsförsäkringar Blekinge, Consid och Cimon.